הירשמו לעדכונים

יום שישי, 22 ביולי 2011

למה פייסבוק היא כמו מטבח?

הרבה ניסו לנתח את פייסבוק ולהבין את סוד ההצלחה של הרשת. מה היה כ"כ מיוחד בה שלא היה ברשתות אחרות, כדוגמת מייספייס שהייתה קיימת הרבה לפניה. בסרט "הרשת החברתית" שמתיימר לספר את הסיפור של פייסבוק, נטען כי הקסם של פייסבוק היא שהיא שברה את מחסום האנונימיות של גולשים במדיה החברתית שעד כה נצמדו לכינויים וזהויות וירטואליות. פתאום החברים בעולם האמיתי נמצאים גם ברשת ויש קשר חזק בין העולם הוירטואלי לעולם האמיתי.

שימוש בזהות האמיתית הייתה רק ההתחלה של החיבור לעולם האמיתי, כאשר בהמשך ביטויים מתוך הרשת כמו "לייק" נכנסו לז'רגון ועד למכונות לייקים שמעבירות פעולה שעשינו בעולם האמיתי לפרופיל ברשת.

החיבור לעולם האמיתי הוא רק נדבך אחד בקסם של הרשת. פייסבוק יצרה מרחב וירטואלי ציבורי משותף, שמאפשר אינטראקציות חברתיות עם אנשים, בלי שהם צריכים להתאגד סביב נושא משותף או סיבה מסוימת להיות שם.

אם רשת האינטרנט הייתה בית, פייסבוק הייתה המטבח. המקום בו הכול מתרחש.
ה- wall הוא הלב, וזה משהו שלא היה קיים לפני כן ברשת. במייספייס לכל אחד יש את הפרופיל שלו שמכיל מידע רק עליו, בפורומים יש שרשורים אינסופיים חסרי המשכיות חברתית, ובפייסבוק יש את שניהם. גם את המידע הפרטי וגם את "פינת הקפה".  בפייסבוק כמו בבית, אנחנו חוזרים הביתה ודבר ראשון פותחים את המקרר, בודקים מה יש. אחרי 10 דקות באים שוב, כי למרות שאכלנו, בא לנו לנשנש עוד משהו . 

לפני שאנחנו מחליטים מה לאכול, אנחנו שואלים מה יש

אני זוכרת שיחה עם המשפחה שלי, כשהאינטרנט היה חדש במחוזותינו, ואחותי שאלה אותנו: "אבל מי שם את הדף הראשון באינטרנט?" שאלה שעד היום נותרה ללא מענה. הפייסבוק מייצג במידה מסוימת את הרשת כולה. גם בו המידע אינסופי ומתחדש ללא הרף ונדמה שמשהו תמיד קורה שם. לא בכדי סקרים מצביעים כי אנשים גולשים יותר שעות בפייסבוק על חשבון גלישה באתרים אחרים, כי אפשר לגלוש רק בפייסבוק כדי לדעת מה קורה.

רפרוף על ה- wall עונה על כל כך הרבה צרכים שלנו, שפתאום נראה לא ברור איך לא עלו על זה קודם. הוא מספק לנו אסקפיזם ובידור, בין אם זה בהייה במסך או הפעלות ומשחקים למינהם, נותן אפשרות להתעדכן באירועים אקטואליים, חדשותיים וחברתיים כאחד. הוא מאפשר לנו לקיים קשר ברמות שונות - החל מטקסט, תמונות ווידאו וכלה במחוות ומתנות וירטואליות. הוא מאפשר לנו להתחבר לעמודים שמעניינים אותנו וגם להתרברב על כך:)

פתאום "הסוד" של פייסבוק, נראה פשוט להפליא.


הפוסט הזה מוקדש לשירה :)

3 תגובות:

  1. מאד מענין :)

    השבמחק
  2. תגידי... למה רק עכשיו אנחנו מגלים כזה כישרון חבוי בורידיה של גברת אקשטיין??? איפה היית קודם?

    השבמחק
  3. די נו.. תמשיך :)

    השבמחק